כתבת תוכן

slide

פתיחת עסק – כללים להתנהלות נכונה מאת: משה יסקין רו"ח

פתיחת עסק וניהולו הכספי השוטף כוללים תכנון, מחשבה ולא מעט ביורוקרטיה, שלא תמיד נוח להתמודד איתה והיא גוזלת זמן רב ויקר: להקפיד לשלם בזמן לרשויות, למלא ולהגיש דוחות, לגלות איפה יכולה להיות נקודת המפנה שבה יתחילו הבעיות הכלכליות, או הצמיחה… כך או כך, חשוב לשים לב לנקודות התורפה ולשאלות החשובות לפני שיוצאים לדרך.

 

כדי להקל על התהליך, ליקטתי עבורכם מספר עצות שימושיות להתנהלות נכונה לפני ההחלטה לפתוח ולנהל עסק, בעזרת יועץ או בלעדיו (הנקודות מנוסחות בלשון זכר אך מיועדות, כמובן, לשני המינים):

1. זהה את הפוטנציאל העסקי

לפני קבלת ההחלטה לפתוח עסק, ראשית כדאי שתגדיר לעצמך מהו המוצר/שירות שאתה מעוניין למכור ולבדוק – האם קיים בו צורך אמיתי? האם הרעיון המבוסס על צורך שלך משותף גם לאחרים סביבך?

היעדר צורך/ביקוש אמיתי בשוק יוביל בוודאות לכישלון או דשדוש עסקי.

 

2. בצע בדיקת היתכנות כלכלית ותוכנית עסקית

לפני שתפתח את העסק, רצוי שתערוך סקר שוק, במסגרתו תבדוק מי המתחרים שלך, מה הם מציעים ואילו מחירים הם מבקשים. לאחר שתכיר את המתחרים שלך, עליך לבחון כיצד אתה מבדל את עצמך מהמתחרים, מהו הערך המוסף האמיתי שלך ביחס לשוק והאם אנשים יהיו מוכנים לשלם לך עבורו. בשלב הזה אפשרי ואף רצוי שתתייעץ עם הסובבים אותך: משפחה, חברים ומכרים.

השלב הבא הוא הכנת התוכנית העסקית. כולם מדברים על תוכנית עסקית, אבל מהי בעצם? מדובר בכלי עבודה שנועד לספק כלים לבניית תחזית הכוללת מספר תרחישים (פסימי, ריאלי, אופטימי) מבוססי הנחות עבודה שונות. התוכנית העסקית מאחדת את תחזית המכירות, ההוצאות, הרווחיות ותזרים המזומנים של העסק, ומהווה מעין מגדלור שאמור לסייע לך לשמור על הדרך בה בחרת ולצלוח את הסערות הצפויות לך בדרך. מומלץ להסתייע בניסיונם של אחרים ולפנות ליועץ שיסייע בבניית תוכנית עסקית מקיפה ומבוססת.

3. מצא את נקודת האיזון של העסק

נקודת האיזון מחושבת על פי המחזור העסקי שמספיק כדי לכסות את ההוצאות במלואן ללא רווח או הפסד כלשהו. בעזרת התוכנית העסקית תוכל לדעת מהו סך ההון הראשוני וההון החוזר (דהיינו, ההון הנזיל של עסק, האמור לספק את דרישות העסק לכיסוי ההוצאות השוטפות שלו) הדרוש לעסק בכדי להגיע לנקודת האיזון ממנה העסק יוכל להתקיים בכוחות עצמו מפעילותו השוטפת. במסגרת זו, רצוי שתבדוק האם יש לך מספיק הון עצמי או שעליך להסתייע במימון ממקור אחר (בנק, משפחה, חברים…) והאם תוכל לגייס אותו.

 

4. שיווק, שיווק, שיווק…

בשיווק אין קיצורי דרך. עליך לבנות מראש את אסטרטגיית השיווק, ללמוד את החוזקות והחולשות שלך ביחס לשוק, להבין את הערכים המוספים שלך ביחס לאחרים, להבין מיהו קהל היעד שלך, ואז – לפעול ללא לאות על מנת לחשוף את עצמך בכל דרך יצירתית וחדשנית על מנת שתוכל בסופו של דבר למכור….מומלץ לנסות לאתר שיתופי פעולה פוטנציאליים שיסייעו להאיץ את תהליך השיווק והמכירות.

ולאחר שקיבלת את ההחלטה "ללכת על זה", מגיע השלב שלצערנו לא ניתן לפסוח עליו… הבירוקרטיה:

1. פתיחת תיק במע"מ – עליך להגיע למע"מ, לחכות בתור ולמלא טופס שכולל פרטים כמו שם העסק, הכתובת והמחזור הצפוי. הנתונים יוקלדו למערכת ע"י הפקיד, ואם הכל בסדר, בסופו של תהליך תקבל תעודת עוסק מורשה/פטור.

2. פתיחת תיק במס הכנסה וביטוח לאומי – בשלב הבא עליך ללכת למשרדי מס הכנסה באיזור משכנו של העסק, וגם שם – למלא טפסים ולהגיש אותם. לאחר מכן עליך להגיע למשרדי הביטוח הלאומי. בעל העסק המתהווה צריך לסור למשרדים אלה בעצמו ולמלא שם (עוד…) טופס, שכולל מילוי פרטים על מקומות העבודה הקודמים שלו, כמה שעות הוא מתכוון לעבוד בעסק ומהי ההכנסה הצפויה.

3. לאחר פתיחת התיקים במע"מ ובמס הכנסה יש לקבל אישור ניהול ספרים וניכוי מס במקור ממס הכנסה, אחרת חברות לא ישלמו לך, או ישלמו אבל ינכו מסכום התשלום המלא שביקשת 30% מס במקור, ניכוי שעלול לגרום נזק בלתי הפיך לתזרים המזומנים של העסק, בפרט בעסק מתחיל.

 

בקיצור – לא קל…. ניתן לחסוך את התהליך הארוך והמייגע על ידי שימוש בשירותיו של רואה חשבון המקושר ישירות למחשבים של רשויות המס….

 

מתחילים לעבוד

בשעה טובה ומוצלחת ביצעת את כל הפעולות הדרושות לפתיחת עסק והתחלת לעבוד. עכשיו יש לטפל בניהול החשבונות ולהגיש דוחות. מדי חודש/חודשיים (בהתאם לגודל העסק) עליך לרכז את הנתונים הכספיים של העסק, לדווח ולשלם למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. לאחר מכן תידרש בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, ואחת לכמה שנים גם בהגשת הצהרת הון…

 

אמרו חז"ל – סוף מעשה במחשבה תחילה. אמרה זו נכונה שבעתיים כאשר אתה עומד בפני החלטה כה משמעותית בחייך, החלטה שיכולה לחרוץ גורלות בהיבט הכלכלי של כל בעל עסק. כדי לצמצם את האפשרויות לטעות וכדי ללמוד מניסיונם של אחרים, מומלץ להסתייע במומחים בתחום הכספים, המיסים, השיווק והמכירות.

 

תשלום ליועץ טוב הוא הוצאה שהיא בסופו של דבר הכנסה – היא תניב תועלת רבה לאין שיעור ביחס לעלות שלה, ויכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה מטאורית לכישלון חרוץ…

לסיכום, אם יש לך רעיון עם ביקוש אמיתי, ביצעת סקר שוק, בנית תוכנית עסקית ותוכנית שיווק – כל שנותר לך לעשות הוא לדבוק במטרה ולעשות את הכל כדי לנצח…

 

שתפו כתבה: